Hur ska man "fysträna" i BJJ, MMA & Thaiboxning?

juli 2, 2015

 

Mitt första blogginlägg wohooo!

Tänkte att mitt första inlägg skulle handla om hur man ska ställa sig till "fysträning" i Muay Thai, BJJ och MMA. Ska man styrketräna och konditionsträna som komplement till sin "vanliga träning" eller finns det kanske ett annat sätt?

För ett tag sedan stötte jag på ett videoklipp av Marcelo Garcia (en av mina förebilder inom BJJ, både för hans teknik men även hans personlighet) som förklarade hur han ställde sig till "fysträning". Videoklippet hittar ni ovan, men det finns ytterligare ett videoklipp där han förklarar mer ingående hur han kom fram till detta och det hittar ni här.

Jag håller med i allt Marcelo beskriver dvs. att han tycker att styrketräna och längre löpturer sliter för mycket på kroppen och tar för mycket tid och energi från den sportspecifika träningen. Han beskriver vidare att han tycker det är bättre att satsa på att köra riktigt intensiv sparring i några ronder, kan vara situationssparring som nedtagningar eller passering av guard. Det måste dock göras rätt som han beskriver i videon ovan! 

Vi på Fit4Fight Gym brukar därav alltid avsluta våra pass BJJ- och MMA-pass med minst en sådan rond eller så kallad "Shark tank/Herren på täppan". I Thaiboxning kan man istället köra mitts-träning, då skaderisken ökar avsevärt med full sparring.

Säger inte att det är fel att styrketräna eller jogga. De som är professionella och inte behöver arbeta, studera, ta hand om familj etc. kanske har energi och tid för det, men en vanliga Svenssons måste hushålla med den tid och energi de har. Det vill säga vara effektiva och satsa på sådant som ger bäst resultat!

Jag tycker däremot att det kan finnas tillfällen att kompletera med lättare motion för de som tävlar på amatörnivå dvs. göra något som inte sliter på kroppen så mycket men ändå förbrukar kalorier, så som att jogga, simma osv. Det här för att hålla en låg fettprocent och på så sätt vara så stor och stark för sin viktklass som möjligt. Det här kan givetvis ersättas med lättare drillsessioner, men det är inte alltid man har tillgång till en partner.

Sådär ja då var det första inlägget avklarat! Hoppas ni gillade det! :D

Skriv gärna i kommentarsfältet vad ni har för åsikter kring fysträning för kampsportare?



Etiketter: Träning

Kommentarer på "Hur ska man "fysträna" i BJJ, MMA & Thaiboxning?"

Hur ska man "fysträna" i BJJ, MMA & Thaiboxning?

juli 2, 2015

 

Mitt första blogginlägg wohooo!

Tänkte att mitt första inlägg skulle handla om hur man ska ställa sig till "fysträning" i Muay Thai, BJJ och MMA. Ska man styrketräna och konditionsträna som komplement till sin "vanliga träning" eller finns det kanske ett annat sätt?

För ett tag sedan stötte jag på ett videoklipp av Marcelo Garcia (en av mina förebilder inom BJJ, både för hans teknik men även hans personlighet) som förklarade hur han ställde sig till "fysträning". Videoklippet hittar ni ovan, men det finns ytterligare ett videoklipp där han förklarar mer ingående hur han kom fram till detta och det hittar ni här.

Jag håller med i allt Marcelo beskriver dvs. att han tycker att styrketräna och längre löpturer sliter för mycket på kroppen och tar för mycket tid och energi från den sportspecifika träningen. Han beskriver vidare att han tycker det är bättre att satsa på att köra riktigt intensiv sparring i några ronder, kan vara situationssparring som nedtagningar eller passering av guard. Det måste dock göras rätt som han beskriver i videon ovan! 

Vi på Fit4Fight Gym brukar därav alltid avsluta våra pass BJJ- och MMA-pass med minst en sådan rond eller så kallad "Shark tank/Herren på täppan". I Thaiboxning kan man istället köra mitts-träning, då skaderisken ökar avsevärt med full sparring.

Säger inte att det är fel att styrketräna eller jogga. De som är professionella och inte behöver arbeta, studera, ta hand om familj etc. kanske har energi och tid för det, men en vanliga Svenssons måste hushålla med den tid och energi de har. Det vill säga vara effektiva och satsa på sådant som ger bäst resultat!

Jag tycker däremot att det kan finnas tillfällen att kompletera med lättare motion för de som tävlar på amatörnivå dvs. göra något som inte sliter på kroppen så mycket men ändå förbrukar kalorier, så som att jogga, simma osv. Det här för att hålla en låg fettprocent och på så sätt vara så stor och stark för sin viktklass som möjligt. Det här kan givetvis ersättas med lättare drillsessioner, men det är inte alltid man har tillgång till en partner.

Sådär ja då var det första inlägget avklarat! Hoppas ni gillade det! :D

Skriv gärna i kommentarsfältet vad ni har för åsikter kring fysträning för kampsportare?



Etiketter: Träning

Kommentarer på "Hur ska man "fysträna" i BJJ, MMA & Thaiboxning?"