10 tips för att utvecklas optimalt i kampsport!

juli 8, 2015

 

1. Träna på en klubb som har en genomtänkt och strukturerad plan

Många klubbar jag tränat på genom tiderna har inte haft någon direkt plan, de har hoppat från en teknik ena dagen till en helt annan dagen därpå! Oftast blir det väldigt svårt att hänga med och lära sig då. Hitta en klubb som har en röd tråd, en läroplan, där man går igenom allt stegvis och strukturerat! Det är dessutom viktigt att klubben repeterar samma saker vid fler tillfälle än ett pass, helst ska samma saker gås igenom minst 2-3 pass innan nästa tema tar vid. Repition krävs för att man ska komma ihåg nya tekniker och 2-3 pass är absolut minimum enligt mig.


2. Träna på en klubb med en bra instruktör

En tränare behöver inte ha varit världsmästare själv, titta bara på de största av dem alla i andra sporter, så som fotbollstränaren Sven-Göran Eriksson eller boxningstränaren Cus D'Amato. I själva verket är det sällan utövare inom världseliten som blir framgångsrika tränare.

Det är istället viktigt att tränaren är erfaren, engagerad, analytisk och pedagogisk! Erfaren som i att personen har varit engagerad i sporten i många år, helst mer än 10 år! Engagerad som i att personen brinner och lever för sporten samt hjälper alla på en individuell nivå! Analytisk som i att personen har förmågan att "se saker som andra inte kan", det kan vara små tekniska detaljer eller problem som denne kan se och rätta till. Till sist pedagogisk som i att denne kan lära ut på ett sätt som gör det lätt att lära sig det den förklarar. Det spelar ingen roll hur duktig en tränare är eller hur mycket den kan om den inte kan förmedla det till sina elever!

Många klubbar har dessutom olika instruktörer varje pass som bara gör sitt jobb och inte mer. Det här är inte bra av flera olika anledningar! För det första är det en stor fördel om det är samma instruktör hela tiden som känner er individuellt, vet vad ni är duktiga på och vad ni behöver bättra på. Om det är flera olika kommer de inte kunna hjälpa er på samma sätt. För det andra är de oftast inte lika erfarna som en huvudinstruktör.

Om tränaren har tränat sina elever till framgång är det givetvis ett stort plus, men behöver inte alltid betyda att de är duktiga eftersom många storstjärnor byter tränare och det kanske inte alls är deras nuvarande tränare som har tränat upp dem.

3. Träna på en klubb med bra atmosfär och gemenskap

Den bästa träningen är den träning som blir av! Om ni trivs med gemenskapen och atmosfären på gymmet är det mycket större sannolikhet att ni kommer vilja fortsätta träna även när motivationen tryter. När ni känner att ni vill dra och träna inte bara för träningen utan även för att få "hänga å tjöta" med era "lagkamrater" så har ni kommit rätt!

 

4. Träna på en klubb med begränsat antal medlemmar

Det finns klubbar som är "penningmaskiner" och drar enormt med folk! Ofta för att de har kända namn som tränar eller instruerar där. Det här behöver dock inte betyda att träningen är bra för motionärer eller nybörjare, i själva verket är de oftast inte alls bra för andra än just de som äger klubben/företaget, de kända namnen och eliten på klubben! Det här då de vanliga klasserna oftast består av 30+ nybörjare och 1-2 instruktörer! Instruktörerna kan omöjligt hjälpa alla då! Det är bättre att träna på en genuin klubb som inte fokuserar på pengar och där grupperna är mindre så att instruktören har tid att titta till alla som tränar, speciellt nybörjarna! Det här så länge klubben uppfyller de andra kriterierna som står skrivna i de tidigare punkterna.

 

5. Träna regelbundet och fokuserat

Det är viktigt att man tränar regelbundet minst 3 pass per vecka om man vill utvecklas. Det är också viktigt att man tränar fokuserat, det vill säga att man fokuserar på ett område under en period för att sedan gå vidare till ett annat område. Givetvis är det ännu bättre om man kan träna ännu mer än det, så länge man även vilar och återhämtar sig ordentligt.

 

6. Träna tekniskt och egolöst

För att lära sig optimalt och för att kunna analysera sig själv bör man oftast träna tekniskt och egolöst. Det betyder att man utesluter fysiska och mentala attribut som styrka, uthållighet, aggression m.m. och sparras tekniskt, lugnt och sansat. På det här viset bättrar man på sin teknik och gör det möjligt att analysera sin teknik för att senare i en match eller matchsparring lägga till de viktiga fysiska och mentala attributen och då vara en mycket bättre fighter!

 

7. Analysera dig själv regelbundet

En av de absolut viktigaste bitarna är att analysera sina starka sidor och svagheter. De starka sidorna är det man ska bygga sin "gameplan" på, men man måste även bygga upp sina svaga sidor så att man kan utnyttja sin gameplan optimalt. Om man exempelvis är riktigt duktig på att boxas i Muay Thai, då måste man även bygga upp ett bra försvar mot sparkar ex. "Lowkicks" som vanligtvis används mot boxare. Om man analyserar sig själv i sparring så kommer man upptäcka saker man behöver bättre på. Det tar oss till nästa punkt...

 

8. Fråga, fråga & fråga!

När man analyserar sig själv och hittar områden som man har problem med. Rådfråga då så mycket som bara möjligt med instruktören eller mer avancerade medlemmar. Fastnar ni i en submission, fråga då hur ni ska försvara er och hur ni ska ta er loss från den, blir ni ofta träffade med lowkick, fråga då hur ni kan försvara och kontra det osv. Det här är en av de absolut viktigaste bitarna om ni vill utvecklas optimalt! 

 

9. Studera på egen hand

Man kan utöver att rådfråga sin instruktkör även studera instruktionsvideos och artiklar. Det finns många sidor och Youtube-kanaler där ute med massor av information! Leta upp info i ert problemområde, testa det sedan i sparring och på friträningen och se om det fungerar. Viktigt är dock att följa punkt 5 och fokusera på ett område i taget, om man tittar på alldeles för många saker kommer man inte att komma ihåg det.

 

10. Delta på så många sparringläger och tävlingar som möjligt!

Det spelar ingen roll hur bra sparringpartners man har, man kommer alltid att lära sig deras stil tillslut och kunna försvara sig mot deras "stil". Därför spelar det inte så stor roll att man tränar på en klubb som har topputövare (säger inte att det skadar dock), det finns otaliga fall av världsmästare som som tränat på klubbar som inte haft några kända utövare förutom de själva! Det viktigaste och nyckeln till att utvecklas är att möta så många okända motståndare som möjligt för att på så sätt bygga en gedigen erfarenhet och kunskapsbank! Det gör man genom att regelbundet och så ofta som möjligt tävla och delta på sparringläger!

 

Testa dessa och jag lovar er att ni kommer att se tydliga resultat! Syns på mattan! 

 

 

 

Kommentarer på "10 tips för att utvecklas optimalt i kampsport!"

10 tips för att utvecklas optimalt i kampsport!

juli 8, 2015

 

1. Träna på en klubb som har en genomtänkt och strukturerad plan

Många klubbar jag tränat på genom tiderna har inte haft någon direkt plan, de har hoppat från en teknik ena dagen till en helt annan dagen därpå! Oftast blir det väldigt svårt att hänga med och lära sig då. Hitta en klubb som har en röd tråd, en läroplan, där man går igenom allt stegvis och strukturerat! Det är dessutom viktigt att klubben repeterar samma saker vid fler tillfälle än ett pass, helst ska samma saker gås igenom minst 2-3 pass innan nästa tema tar vid. Repition krävs för att man ska komma ihåg nya tekniker och 2-3 pass är absolut minimum enligt mig.


2. Träna på en klubb med en bra instruktör

En tränare behöver inte ha varit världsmästare själv, titta bara på de största av dem alla i andra sporter, så som fotbollstränaren Sven-Göran Eriksson eller boxningstränaren Cus D'Amato. I själva verket är det sällan utövare inom världseliten som blir framgångsrika tränare.

Det är istället viktigt att tränaren är erfaren, engagerad, analytisk och pedagogisk! Erfaren som i att personen har varit engagerad i sporten i många år, helst mer än 10 år! Engagerad som i att personen brinner och lever för sporten samt hjälper alla på en individuell nivå! Analytisk som i att personen har förmågan att "se saker som andra inte kan", det kan vara små tekniska detaljer eller problem som denne kan se och rätta till. Till sist pedagogisk som i att denne kan lära ut på ett sätt som gör det lätt att lära sig det den förklarar. Det spelar ingen roll hur duktig en tränare är eller hur mycket den kan om den inte kan förmedla det till sina elever!

Många klubbar har dessutom olika instruktörer varje pass som bara gör sitt jobb och inte mer. Det här är inte bra av flera olika anledningar! För det första är det en stor fördel om det är samma instruktör hela tiden som känner er individuellt, vet vad ni är duktiga på och vad ni behöver bättra på. Om det är flera olika kommer de inte kunna hjälpa er på samma sätt. För det andra är de oftast inte lika erfarna som en huvudinstruktör.

Om tränaren har tränat sina elever till framgång är det givetvis ett stort plus, men behöver inte alltid betyda att de är duktiga eftersom många storstjärnor byter tränare och det kanske inte alls är deras nuvarande tränare som har tränat upp dem.

3. Träna på en klubb med bra atmosfär och gemenskap

Den bästa träningen är den träning som blir av! Om ni trivs med gemenskapen och atmosfären på gymmet är det mycket större sannolikhet att ni kommer vilja fortsätta träna även när motivationen tryter. När ni känner att ni vill dra och träna inte bara för träningen utan även för att få "hänga å tjöta" med era "lagkamrater" så har ni kommit rätt!

 

4. Träna på en klubb med begränsat antal medlemmar

Det finns klubbar som är "penningmaskiner" och drar enormt med folk! Ofta för att de har kända namn som tränar eller instruerar där. Det här behöver dock inte betyda att träningen är bra för motionärer eller nybörjare, i själva verket är de oftast inte alls bra för andra än just de som äger klubben/företaget, de kända namnen och eliten på klubben! Det här då de vanliga klasserna oftast består av 30+ nybörjare och 1-2 instruktörer! Instruktörerna kan omöjligt hjälpa alla då! Det är bättre att träna på en genuin klubb som inte fokuserar på pengar och där grupperna är mindre så att instruktören har tid att titta till alla som tränar, speciellt nybörjarna! Det här så länge klubben uppfyller de andra kriterierna som står skrivna i de tidigare punkterna.

 

5. Träna regelbundet och fokuserat

Det är viktigt att man tränar regelbundet minst 3 pass per vecka om man vill utvecklas. Det är också viktigt att man tränar fokuserat, det vill säga att man fokuserar på ett område under en period för att sedan gå vidare till ett annat område. Givetvis är det ännu bättre om man kan träna ännu mer än det, så länge man även vilar och återhämtar sig ordentligt.

 

6. Träna tekniskt och egolöst

För att lära sig optimalt och för att kunna analysera sig själv bör man oftast träna tekniskt och egolöst. Det betyder att man utesluter fysiska och mentala attribut som styrka, uthållighet, aggression m.m. och sparras tekniskt, lugnt och sansat. På det här viset bättrar man på sin teknik och gör det möjligt att analysera sin teknik för att senare i en match eller matchsparring lägga till de viktiga fysiska och mentala attributen och då vara en mycket bättre fighter!

 

7. Analysera dig själv regelbundet

En av de absolut viktigaste bitarna är att analysera sina starka sidor och svagheter. De starka sidorna är det man ska bygga sin "gameplan" på, men man måste även bygga upp sina svaga sidor så att man kan utnyttja sin gameplan optimalt. Om man exempelvis är riktigt duktig på att boxas i Muay Thai, då måste man även bygga upp ett bra försvar mot sparkar ex. "Lowkicks" som vanligtvis används mot boxare. Om man analyserar sig själv i sparring så kommer man upptäcka saker man behöver bättre på. Det tar oss till nästa punkt...

 

8. Fråga, fråga & fråga!

När man analyserar sig själv och hittar områden som man har problem med. Rådfråga då så mycket som bara möjligt med instruktören eller mer avancerade medlemmar. Fastnar ni i en submission, fråga då hur ni ska försvara er och hur ni ska ta er loss från den, blir ni ofta träffade med lowkick, fråga då hur ni kan försvara och kontra det osv. Det här är en av de absolut viktigaste bitarna om ni vill utvecklas optimalt! 

 

9. Studera på egen hand

Man kan utöver att rådfråga sin instruktkör även studera instruktionsvideos och artiklar. Det finns många sidor och Youtube-kanaler där ute med massor av information! Leta upp info i ert problemområde, testa det sedan i sparring och på friträningen och se om det fungerar. Viktigt är dock att följa punkt 5 och fokusera på ett område i taget, om man tittar på alldeles för många saker kommer man inte att komma ihåg det.

 

10. Delta på så många sparringläger och tävlingar som möjligt!

Det spelar ingen roll hur bra sparringpartners man har, man kommer alltid att lära sig deras stil tillslut och kunna försvara sig mot deras "stil". Därför spelar det inte så stor roll att man tränar på en klubb som har topputövare (säger inte att det skadar dock), det finns otaliga fall av världsmästare som som tränat på klubbar som inte haft några kända utövare förutom de själva! Det viktigaste och nyckeln till att utvecklas är att möta så många okända motståndare som möjligt för att på så sätt bygga en gedigen erfarenhet och kunskapsbank! Det gör man genom att regelbundet och så ofta som möjligt tävla och delta på sparringläger!

 

Testa dessa och jag lovar er att ni kommer att se tydliga resultat! Syns på mattan! 

 

 

 

Kommentarer på "10 tips för att utvecklas optimalt i kampsport!"