Hur tränar man i MMA?

juli 13, 2015

 

Jag stöter ofta på missförstånd kring nybörjare hur det går till att "träna MMA". De har en bild framför sig att man slänger på sig MMA-handskar direkt som nybörjare och köttar på med ground and pound på en gång utan att vare sig kunna någon grappling eller striking! Speciellt är det bilden bland yngre som är ivriga att bli MMA-fighters på en gång! 

MMA, Mixed Martial Arts, är precis som namnet beskriver blandade kampsporter dvs. tekniker hämtas från flertal olika kampsporter. De kampsporter som visat sig vara de främsta är dock Muay Thai, Brottning (även submission wrestling som vi har på Fit4Fight Gym) och BJJ. Man måste alltså minst behärska de stilarna för att kunna utöva sporten och det resultera givetvis i att det tar mycket längre tid att få en bra grund i MMA än en vanlig kampsport! 

Alla som tränar på elitnivå har en bakgrund inom en av de nämnda stilarna för att sedan kompletterar sin träning med de andra stilarna. Dvs. de tränar inte bara MMA-specifikt utan tränar många olika stilar separat. För att utvecklas optimalt tränar de alla tre stilarna separat dvs. BJJ, Muay Thai och Brottning med sådana som bara tränar den stilen. Ofta börjar de slå ihop allting och träna/sparras MMA-specifikt när det närmar sig match. Först då börjar de alltså träna mer på MMA-specifika tekniker som burnedtagningar, ground and pound och nedtagningar när striking är med i bilden. Dvs. de saker som nybörjare tror att de ska träna på en gång!

Så för att återkomma till er som vill börja "träna MMA" och tävla i MMA. Om ni vill bli duktiga i MMA ska ni börja med BJJ/Submssion Wrestling då det är viktigast i början och mest avancerat, När ni fått er en bra grund i det efter ca 1-2 terminer kan ni börja träna Thaiboxning och endast underhållsträna BJJ. Efter ca 1-2 terminer Thaiboxning kan ni börja fundera på Shootfighting och då även börja träna mer specifik på nedtagingar med striking med i bilden och burnedtagningar. Dvs. efter ca 2 år kan ni börja med MMA-specifik träning! Om ni är riktigt dedikerade och tränar på en klubb likt Fit4Fight Gym som erbjuder både BJJ och Muay Thai-pass varje dag redan för nybörjare så kan det gå snabbare! men det tar ändå minst 1 år innan ni kan börja tänka på att träna MMA-specifikt! Sen när ni tävlat i Shootfighting i ca ett år är ni redo för amatör-MMA. Om det går bra för er inom amatör MMA kan ni efter ca 1 år börja titta åt proffsmatcher.

Som ni ser så tar det tid att bygga upp en grund i MMA och det tar tid att få börja träna mer MMA-specifit då det är flera kampsporter som ska läras in innan man ens kan börja fundera på att börja träna mer MMA-specifikt. Men för att inte ska låta negativt vill jag även komplettera med att MMA och alla dess stilar är en otroligt givande sport att utöva! Träningen är otroligt varierande, fysiskt utvecklande och det är svårt att nå en platå då det finns så otroligt mycket att lära sig!

Syns på mattan! Oussss!

Kommentarer på "Hur tränar man i MMA?"

Hur tränar man i MMA?

juli 13, 2015

 

Jag stöter ofta på missförstånd kring nybörjare hur det går till att "träna MMA". De har en bild framför sig att man slänger på sig MMA-handskar direkt som nybörjare och köttar på med ground and pound på en gång utan att vare sig kunna någon grappling eller striking! Speciellt är det bilden bland yngre som är ivriga att bli MMA-fighters på en gång! 

MMA, Mixed Martial Arts, är precis som namnet beskriver blandade kampsporter dvs. tekniker hämtas från flertal olika kampsporter. De kampsporter som visat sig vara de främsta är dock Muay Thai, Brottning (även submission wrestling som vi har på Fit4Fight Gym) och BJJ. Man måste alltså minst behärska de stilarna för att kunna utöva sporten och det resultera givetvis i att det tar mycket längre tid att få en bra grund i MMA än en vanlig kampsport! 

Alla som tränar på elitnivå har en bakgrund inom en av de nämnda stilarna för att sedan kompletterar sin träning med de andra stilarna. Dvs. de tränar inte bara MMA-specifikt utan tränar många olika stilar separat. För att utvecklas optimalt tränar de alla tre stilarna separat dvs. BJJ, Muay Thai och Brottning med sådana som bara tränar den stilen. Ofta börjar de slå ihop allting och träna/sparras MMA-specifikt när det närmar sig match. Först då börjar de alltså träna mer på MMA-specifika tekniker som burnedtagningar, ground and pound och nedtagningar när striking är med i bilden. Dvs. de saker som nybörjare tror att de ska träna på en gång!

Så för att återkomma till er som vill börja "träna MMA" och tävla i MMA. Om ni vill bli duktiga i MMA ska ni börja med BJJ/Submssion Wrestling då det är viktigast i början och mest avancerat, När ni fått er en bra grund i det efter ca 1-2 terminer kan ni börja träna Thaiboxning och endast underhållsträna BJJ. Efter ca 1-2 terminer Thaiboxning kan ni börja fundera på Shootfighting och då även börja träna mer specifik på nedtagingar med striking med i bilden och burnedtagningar. Dvs. efter ca 2 år kan ni börja med MMA-specifik träning! Om ni är riktigt dedikerade och tränar på en klubb likt Fit4Fight Gym som erbjuder både BJJ och Muay Thai-pass varje dag redan för nybörjare så kan det gå snabbare! men det tar ändå minst 1 år innan ni kan börja tänka på att träna MMA-specifikt! Sen när ni tävlat i Shootfighting i ca ett år är ni redo för amatör-MMA. Om det går bra för er inom amatör MMA kan ni efter ca 1 år börja titta åt proffsmatcher.

Som ni ser så tar det tid att bygga upp en grund i MMA och det tar tid att få börja träna mer MMA-specifit då det är flera kampsporter som ska läras in innan man ens kan börja fundera på att börja träna mer MMA-specifikt. Men för att inte ska låta negativt vill jag även komplettera med att MMA och alla dess stilar är en otroligt givande sport att utöva! Träningen är otroligt varierande, fysiskt utvecklande och det är svårt att nå en platå då det finns så otroligt mycket att lära sig!

Syns på mattan! Oussss!

Kommentarer på "Hur tränar man i MMA?"